Hoe je van de nood een deugd maakt.

03/04/2020

Iedereen ondervindt momenteel de gevolgen van de Corona crisis. Opvallend is dat de crisis niet alleen iedereen raakt, maar ook dat de invloed ervan zich op vele vlakken tegelijk voordoet. Voor jou als praktijkmanager de uitdaging om van deze nood een deugd te maken.

Doelstellingen in crisistijd

Lees je wikipedia erop na dan is de oorspronkelijk betekenis van crisis neutraal. En dat is wat er nu gevraagd wordt van het management van de praktijk. Blijf leidinggeven in onzekere tijden! Door neutraal te kijken naar wat er nu nodig is om de negatieve gevolgen van de crisis op te vangen, kan je tegelijkertijd alvast vooruitkijken.
Om je daarbij te helpen geven we hier heldere doelstellingen in crisistijd:

• Blijf zorg leveren
• Zorg voor je team
• Lever betrouwbare informatie
• Blijf communiceren met je klanten
• Geef aandacht/hulp aan wat er gebeurt in je directe omgeving
• Bewaak de continuïteit van je bedrijf

Crisis momentje

Als eerste zorg jij natuurlijk dat je goed op de hoogte blijft van de voortdurend veranderende situatie door het nieuws te blijven volgen. Je zorgt ook dat je input krijgt voor oplossingen door netwerkcontacten en het lezen van nieuwsbrieven. Geregelde nieuwe tips vind je onder andere in de nieuwsbrief van Waarde In Praktijk. Luister ook dagelijks naar teamgenoten waar ze tegenaan lopen, en wat om een oplossing vraagt. Richt daarom een dagelijks Corona momentje in. Door structuur te geven voorkom je dat door de hectiek van de crisis het team uit elkaar valt. Zo’n moment geeft lucht aan emoties en gelegenheid elkaar bij te staan met raad en daad. Het is het moment om helderheid te geven, verwarring te voorkomen en efficiënt te werken.

Blijf communiceren

Wij zien grote verschillen tussen de gevolgen van de crisis voor de individuele praktijken. Het lijkt erop dat praktijken die al goed communiceerden met hun klanten het minst een terugval ervaren. Social media en nieuwsbrieven bewijzen nu hun nut. Mocht je nog geen facebook pagina of nieuwsbrief hebben, dan is dit het moment om daar alsnog mee te starten. Blijf je klanten op de hoogte houden, neem hun zorgen weg.

Nieuwe service

De situatie biedt gelegenheid om nieuwe vormen van service aan te bieden. Vormen die het bezoek aan je praktijk kunnen ontlasten en toch bijdragen aan de praktijkomzet. Bijvoorbeeld het afleveren van medicatie en voer aan huis of op een speciale afhaallocatie. Bedenk dat online videoconsult voor veel klanten een oplossing kan zijn om het huis niet te hoeven verlaten.

Bewaak de liquiditeit

Bij terugval van omzet is het verstandig een liquiditeitsprognose te hanteren. Volg de omzet en de verwachting daarvan wekelijks en zet die uit tegen de vaste lasten. Vraag daar eventueel hulp bij. Misschien kom je in de verleiding om te stoppen met flexwerkers en medewerkers met een 0-uren contract. Denk daarbij wel aan de continuïteit.

Bewaak de continuïteit

Het werk zal moeten worden herverdeeld om de continuïteit van de praktijk te bewaken. Daarbij kan je externe schil aan medewerkers van pas komen. Ga in overleg met flexwerkers en 0-uren-contracters. Door hen betrokken te houden bij de praktijk kan je na de crisis weer sneller opstarten.

Auteur: Winand Kissels van Waarde In Praktijk (www.waardeinpraktijk.nl)