Begeleiden en inwerken, hoe dan?

24/10/2020

Cijfers tonen dat onze sector kampt met een tekort aan dierenartsen. Begeleiden en inwerken wordt daarmee nog belangrijker; wanneer je een dierenarts hebt aangenomen is het van belang te zorgen dat deze dierenarts blijft. Hoe pak je dat aan?

Is er recentelijk een nieuwe dierenarts bij jouw praktijk begonnen of ben je van plan iemand aan te nemen? Dan wil je natuurlijk dat ‘de nieuwe’ snel zijn of haar weg vindt. Het effect dat een goede inwerkperiode op de lange termijn heeft, wordt niet altijd op waarde geschat. De druk van dagelijkse werkzaamheden leiden vaak tot een gebrek aan tijd om een nieuwe dierenarts (intensief) te begeleiden. Terwijl het mogelijk is van een inwerkperiode een traject te maken met meerwaarde voor de nieuwe dierenarts en jouw praktijk.

Ontwikkeling

Voor begeleiden en inwerken is het belangrijk onderscheid te maken in de verschillende fasen van ontwikkeling van de betreffende dierenarts: 1) de beginnende dierenarts; 2) de dierenarts die vakbekwaam is en grotendeels zelfstandig kan werken en 3) de dierenarts die volledig zelfstandig kan werken en mogelijk meer uitdaging kan gebruiken. Het verloop van de verschillende fases gaat namelijk voor iedere dierenarts op zijn of haar eigen manier en in zijn of haar eigen tijdspad. Daarnaast zijn deze fasen ook onderhevig aan de fase in privésituatie waar de dierenarts zich in bevindt, waarbij de balans tussen privé en werk voortdurend wordt heroverwogen. Voor de inwerkperiode is het van belang te weten in welke fase de dierenarts zich bevindt. Om daarachter te komen zul je een open gesprek moeten hebben met de nieuwe dierenarts. Hoever is hij of zij in zijn of haar ontwikkeling? En waar wil de dierenarts zich in ontwikkelen? Wat heeft hij of zij ervoor nodig om over vijf jaar nog bij de praktijk te werken? Met de antwoorden op deze vragen kun je aan de slag voor een inwerktraject en daarnaast ook voor een langer termijnplan.

Begeleiding

De begeleiding is per fase anders. Hoe korter afgestudeerd, hoe intensiever de begeleiding op de diergeneeskundige handelingen ed. Echter betekent het aannemen van een ervaren dierenarts niet dat begeleiding overbodig is (zie ook de onderstaande tips). Houdt daarbij ook rekening met de generatie van de dierenarts. De nieuwe generatie dierenartsen (millennials) wil gecoacht worden in plaats van (gemicro-)managed. Ze willen groeien, ontwikkelen, leren en reflecteren veel. Ze reflecteren dus op het gedrag van hun leidinggevende en collega’s. Ze zijn opzoek naar balans in autonomie en kaders, daarin willen ze gecoacht en ondersteund worden. Deze dierenartsen werken graag zelfstandig, maar zoeken ook begeleiding. Ze zijn op zoek zijn naar collega’s van wie ze kunnen leren, alleen dan niet in een directieve aansturing, maar in een faciliterende vorm.

Inwerktraject

Om nieuwe dierenarts zo snel mogelijk optimaal te laten functioneren, is een goed inwerktraject onmisbaar. Doe je voordeel met deze vijf tips:

– 1. Maak een goed inwerkplan: een algemene blauwdruk, met daarbij specifiek per functie uitgewerkt wat er verwacht wordt van de dierenarts. Daarnaast wat de doelstelling van de inwerkperiode is, hoe lang die duurt, hoe de inwerkperiode eruit gaat zien en de verwachtingen die je hebt van de medewerker.

– 2. Maak de dierenarts bekend met de bedrijfscultuur: de inwerkperiode gaat over meer dan alleen taken, functie-eisen en productiviteit. Geef de dierenarts ook uitleg over de praktijk, haar grondprincipes en doelstellingen. Leg uit wat de normen en waarden binnen het bedrijf zijn; hoe je omgaat met patiënteigenaren en/of veehouders, etc.

– 3. Zorg voor de juiste gegevens en materialen incl. toelichting: handleidingen, uitleg bij apparaten en machines, uitleg bij de codes van geneesmiddelenwachtwoorden, inlogcodes, etc.

– 4. Zorg voor een vaste begeleider: zodat de nieuwe dierenarts voor korte vragen snel en in vertrouwen vragen kan stellen. Voor houvast in de praktijk. Kies een sociaalvaardige collega die geschikt is om een nieuwe dierenarts te begeleiden/coachen.

– 5. Begin vroeg: onboarding begint voor de eerste werkdag. Hoe fijn is het wanneer de werkkleding op de eerste werkdag al klaar ligt en de nieuwsbrief waarin de nieuwe dierenarts wordt voorgesteld al bij jullie klanten in de (digitale) brievenbus ligt?

Rol praktijkmanager

Hoe meer betrokken en meer bevlogen dierenartsen zijn, hoe tevredener en loyaler de klanten en hoe hoger de winst en groei van de praktijk. Er is wetenschappelijk bewijs dat bedrijven met gelukkige medewerkers beter presteren, een lager ziekteverzuim hebben en minder verloop van medewerkers. Als praktijkmanager kun je daarop inspelen: hoe kan de praktijk bijdragen aan de ontwikkeling van de nieuwe dierenarts, hoe kan die dierenarts uitgedaagd worden en blijven? Praten, luisteren en zorgen voor tevreden dierenartsen levert meer winst op, dus neem de tijd voor dat gesprek.

https://www.dactari.nl/diensten/dactarisupport/

 

 

Auteur: Dr. Chantal Duijn, dierenarts en coach, Dactari Dierenartsencoöperatie