Catherine Smits is oprichter, oud-bestuurslid en erelid van onze vereniging en heeft een verslag geschreven van het management congres.
Professor Bram Bakker had als eerste spreker wat moeite om over zijn eigen frustraties heen te stappen, maar gaf eenieder toch in ieder geval een belangrijk inzicht mee. “je moet jezelf kwijt kunnen in je beroep”. Wellicht vind jij dit voor de hand liggen, maar gezien het aantal burn-outs heden ten dagen, is het ook volgens mij van cruciaal belang, dat je tijdens je werk niet alleen energie geeft, maar ook terug krijgt. Stress is een belangrijke factor gaf Bram aan, maar te weinig beweging is volgens hem ook een belangrijke reden waardoor mensen in een negatieve spiraal terecht komen. De lezing werd door wat vragen uit de zaal interactief en sommige aanwezige gingen dan ook met het idee naar huis om maar eens een confronterende stappenteller in de praktijk aan te schaffen. Een praktijksportschool abonnement een idee, ook in het kader van teambuilding? Vanuit de zaal werd ge-oppert dat een hond ‘nemen’ de oplossing weleens kon zijn; een mooi advies voor Bram zijn volgende lezing.
Naast de lezingen was er in de middag na een meer dan uitstekend verzorgde lunch door Catering Meesters, ruim keuze uit workshops voor kleinere groepen met o.a. als onderwerp marketing, personeel en arbozaken.
Zelf volgde ik de interactieve workshop ‘De uitdaging van de krapte op de arbeidsmarkt’ gegeven door Tijn Bettink van Spaarne Veterinair en ‘De kunst van marketing gegeven door Rinske Knoop werkzaam bij Henry Schein.
Tijn creëerde voor mij onbewust de brug naar de ochtend. Hij gaf aan dat zeker de generaties die nu net actief zijn of actief worden op de arbeidsmarkt, zoeken naar het verwezenlijken van eigen doelen. Kan de praktijk invulling geven aan dat persoonlijke doel, of moet deze generatie hiervoor buiten de praktijk opzoek? Het sloot in ieder geval naadloos aan op wat de professor die ochtend vertelde; dat wij ons zelf ‘kwijt’ moeten kunnen in ons werk.
Rinske Knoop benadrukte dat Marketing keuzes maken is. Ook dat sloot mooi aan bij eerdere thema’s van die dag, want niet alleen in de marketing is dat van belang, maar zeker ook om te voorkomen dat je te veel hooi op je vork neemt en stress krijgt. Grenzen stellen dus! In teams werden marketingplannen gemaakt, waarbij uit ons sessie zeker een Selling Point aan de fabrikant kan worden verkocht.
Na de praktische workshops met pauzes om echt te kunnen netwerken, sprak tijdens de laatste lezing René Boender. Op Energieke, Enthousiaste en Passievolle wijze liet hij zien dat de huidige jonge generaties in een visueel tijdperk leven. René visualiseerde zijn futuristische visie en pleitte ervoor dat er onder andere hard gewerkt moet worden aan de zogenaamde 3 T’s: Talent, Techniek, en Tolerantie.
Na op sprankelende wijze invulling te hebben gegeven aan de doelstelling van het bestuur om als VPM ook vandaag kennis en inspiratie aan te bieden, kwam aan het einde van de dag het moment waarop ‘(tover)stokjes werden overgedragen’. Esther Groenewegen nam na 9 jaar!! en Tessy Ernst na 6 jaar op het toneel afscheid van de VPM. Dames ook op deze plaats, een welgemeend dank je wel voor jullie bijzondere inzet voor de VPM, geweldig!
Na woorden van dank en succes voor het nieuw gevormde bestuur, eindige de congresdag met een gezellige netwerkborrel.
“Groen is een attitude; geen kleur meer”
“Haal meer uit je mensen”
“Zorg dat je aansluit bij alle generaties”
“Verruim je blik, niet alleen in het kader van de krapte op de arbeidsmarkt”
“De wereld verandert; verander mee”!
“Weet jij wie generatie Z is ? “
“Na kiezen komt loslaten” !
“Blijf in het bekende het nieuwe ontdekken” !