In een dierenartspraktijk ligt de focus vaak op het leveren van goede zorg voor de dieren.
Logisch! Maar wat gebeurt er als medewerkers niet goed in hun vel zitten of als er weinig
onderlinge communicatie is? Werkplezier en een sterke teamdynamiek zijn geen luxe, maar
essentieel voor het succes van een praktijk.
Op weg naar een blij team, voor blije klanten en een ‘blij’ praktijkresultaat
Wanneer medewerkers zich gewaardeerd voelen, goed kunnen samenwerken en plezier
hebben in hun werk, heeft dit niet alleen invloed op de sfeer binnen het team, maar ook op
de praktijkresultaten. Medewerkers die goed op elkaar ingespeeld zijn, leveren betere zorg
en kunnen elkaar beter ondersteunen in stressvolle situaties. Daarnaast bevordert een
positief werkklimaat de motivatie, vermindert het verzuim en verloop en verhoogt het de
klanttevredenheid.
De kracht van luisteren en praten met elkaar
Het geven en ontvangen van feedback is belangrijk, maar in de praktijk blijkt dit vaak
moeilijker dan gedacht. Wat soms over het hoofd wordt gezien, is dat goede feedback
begint met goed luisteren en met elkaar praten. Alleen wanneer medewerkers zich gehoord
voelen en zich vrij voelen om openlijk te communiceren, ontstaat de ruimte voor
waardevolle feedback die het team sterker maakt.
In de dagelijkse praktijk kan dit al beginnen met simpele aanpassingen:
• Even checken: Maak tijd vrij om regelmatig met jouw teamleden te praten. Vraag hoe
het gaat, wat er speelt, en welke ondersteuning iemand nodig heeft. Dit laat zien dat je om
elkaar geeft en helpt om eventuele zorgen op tijd te signaleren.
• Duidelijke communicatie: Heldere afspraken over zowel dagelijkse als lange termijn
verwachtingen en een duidelijke rolverdeling, voorkomen verwarring en zorgen ervoor dat
medewerkers weten waar ze aan toe zijn.
• Waardering uitspreken: Van een simpel “goed gedaan” wordt iedereen blij.
Wat speelt er écht? Analyseren voor duurzame verbeteringen
Het lijkt misschien eenvoudig om snel een oplossing te bedenken voor wat je fout ziet gaan,
maar vaak speelt er meer. Alleen door goed te analyseren, ontdek je wat er écht speelt.
Door de juiste problemen aan te pakken, kun je blijvende verbeteringen realiseren.
Bij MOUTMOCKING Veterinaire Praktijkbegeleiding richt ik me daarom op het analyseren
van de werkvloer; ik kijk en/of werk mee om medewerkers te leren kennen, knelpunten te
ontdekken en een helder beeld te krijgen van de situatie. Vervolgens maken we, met input
van het hele team, een analyse en ontwerpen we samen oplossingen die echt aansluiten bij
de praktijk. De betrokkenheid van medewerkers zorgt daarbij voor draagvlak en effectiviteit.
Leren in de praktijk: Duurzame verbetering
Trainingen en cursussen kunnen zeker bijdragen aan het verbeteren van de cultuur binnen
de praktijk, maar de meest waardevolle veranderingen beginnen in de praktijk zelf. Wanneer
medewerkers dagelijks met elkaar communiceren, elkaar feedback geven en gezamenlijk
werken aan verbeteringen, creëer je een cultuur van continue groei. Dit zorgt voor meer
werkplezier, een sterke teamdynamiek en betere praktijkresultaten.
MOUTMOCKING Veterinaire Praktijkbegeleiding
info@moutmocking.nl
https://moutmocking.nl
https://www.linkedin.com/in/moutmocking/