‘Help, we zijn zo druk’

01/08/2019

Druk, druk, druk vanuit jezelf, je werk en je omgeving. Drukte is er altijd en overal

Jarenlang heb ik dit ook als een soort mantra geleefd. Als leidinggevende was drukte mijn motto, zonder dat ik er echt over nadacht. Het was gewoon zo. Binnenkomend met koffie, gekocht bij het tankstation, kauwend op mijn snel aangeschafte broodje, telefoon in mijn hand of aan mijn oor, altijd haastend naar mijn afspraak. Negen van de tien keer te laat, snel door de afspraak heen, want de volgende afspraak stond er al, nog even een telefoontje of mailtje tussendoor… En dan de mensen die ik aanstuurde precies het tegenovergestelde vertellen. Right, practice what you preach… En dat was mijn grootste management-les.

Want jij als praktijkmanager ligt onder het vergrootglas. Jij bent degene die zonder dat je het direct in de gaten hebt, het voorbeeld moet stellen en vooral moet zijn. Maar hoe ga je eigenlijk op een effectieve manier om met de (al dan niet opgelegde) druk die vaak wordt gecreëerd door het alleen al te benoemen. Want we hebben toch gewoon te weinig uren in een dag? Hoe pak je de regie terug over je werkende leven en ‘jouw’ praktijk?

Heb je al eens een keer inzichtelijk gemaakt wat er nu precies op jouw bordje ligt?

Tip 1.

Schrijf dit eens op: Wat ‘moet’ je allemaal van jezelf doen? Analyseer dit. Kan het wachten, kun je het delegeren, is het écht zo belangrijk?

Tip 2.

Wat ga jij doen, en wanneer? Bepaal hierin je strategie en plan je werkzaamheden. Zeg nee tegen datgene wat niet een werkelijke bijdrage levert. Hoeveel tijd heb je nodig?

Tip 3.

Ga aan de slag en DOE. Neem wel af en toe de tijd om te kijken of het de juiste weg is of dat het anders kan.

Tip 4.

Vraag om feedback en kijk zo nu en dan in de spiegel; het vertelt je meer dan of je haar wel goed zit… Blijf jezelf ontwikkelen door bijvoorbeeld training en/of intervisie te volgen.

Wees je ervan bewust dat alles wat je doet, zegt en uitdraagt vaak wordt uitgemeten door de mensen om je heen. Helaas niet altijd op de manier die we graag zouden zien. Ook praktijkmanagers maken fouten en deze worden natuurlijk gezien door het team. De kunst is om er op een effectieve manier mee om te kunnen gaan en transparantie te bieden over hoe jij in het werk staat. Door transparantie te geven over jouw werk(dag), creëer je draagvlak op de inhoud en kun je vaak rekenen op begrip.

Begin de werkdag eens met een ‘dagopstart’ of hoe je het zelf maar wilt noemen. Hierin bespreek je de werkzaamheden die voor die dag op de planning staan en geef je als praktijkmanager structuur aan de dag. Je geeft ook aan op welke momenten je

bijvoorbeeld tijd hebt voor je mensen en wanneer de deur dicht zit – als je dat al zou doen. Je geeft gelegenheid om aan te geven of iemand ergens mee zit of iets bespreekbaar wil maken. Zo kun je ook zaken met elkaar bespreken die druk met zich mee zouden kunnen brengen. De ervaring leert dat een ‘dagopstart’ in eerste instantie tijd lijkt te kosten, maar het tegendeel is waar.

Je geeft leiding, aandacht, maakt contact en zorgt voor wederzijds begrip. Naast het aanbrengen van de structuur in de werkdag, haal je vaak onbewust de werkdruk weg bij je team door het inzichtelijk te maken. Laat drukte geen automatisch ding worden bij jezelf, laat staan in jouw praktijk. Wees je bewust van wat jij laat zien, zegt en uitstraalt. Heb het leuk met elkaar en wees zuinig op je mensen en jezelf.

 

Auteur: Josan van Zijp, Spaarne HR Advies